Хонда префрла производството во САД поради царините
Во пресрет на високи американски царини, компанијата „Хонда“ објави во понеделникот дека ќе го префрли производството на својот популарен SUV модел CR-V од Онтарио, Канада, во фабрика во САД. Дополнително, беше најавено и одложување на амбициозниот план вреден 11 милијарди долари за проширување на производството на електрични возила и батерии во Канада – одлука која предизвика силни политички и економски реакции.
Овој потег доаѓа помалку од еден месец откако „Хонда“ официјално ги отфрли шпекулациите во јапонските медиуми дека царините воведени од поранешниот претседател Доналд Трамп би можеле да ја принудат компанијата да го преиспита своето присуство во Канада. Сепак, реалноста покажа поинаку.
САД имаат наметнато 25% царина на многу канадски возила и авто-делови, што создаде значителен притисок врз производителите. Главниот извршен директор на „Хонда“, Тоширо Мибе, изјави на прес-конференција во Јапонија дека одлуката е дел од стратегија за „оптимизирање“ на глобалното производство со цел да се минимизира влијанието од царините.
„Слабиот раст на пазарот на електрични возила, заедно со зголемените трговски бариери, не оставаат простор за ризични инвестиции“, рече Мибе, објаснувајќи го и замрзнувањето на планираната експанзија во Онтарио, која требаше да биде најголема во канадската историја од страна на автомобилска компанија.
Ваквиот развој на настаните претставува тежок удар за новоизбраниот канадски премиер, Марк Карни, кој во изборната кампања се прикажуваше како лидер способен да се справи со Трамп и трговската војна. Неговата канцеларија не даде коментар за најновите случувања.
Одлуката на „Хонда“ е голема победа за поранешниот американски претседател Доналд Трамп, кој со политиката на повраток на индустриското производство во САД ја разниша децениската глобална тенденција за префрлање на производството во земји со пониски трошоци. Ова може да се смета за преседан за западниот свет, кој со години гледаше како производството се сели кон Азија и други региони.
Покрај „Хонда“, и други компании од автоиндустријата започнаа да ги преиспитуваат своите планови во Канада. „Стелантис“ го стопираше пренаменувањето на фабриката во близина на Торонто, „Џенерал Моторс“ го прекина производството на електричен комерцијален ван, а „Форд“ ја остави својата единствена канадска фабрика во мирување речиси една година.
Иако претставникот на „Хонда Канада“, Кен Чиу, уверува дека моментално нема планови за отпуштања или намалување на обемот на производство во Онтарио, иднината на автоиндустријата во Канада е под сериозен знак прашалник.
Со оваа пресвртница, иницирана од царинската политика на САД, Трамп успеа да ја сврти насоката на глобалното производство наназад кон развиените земји – нешто што до неодамна изгледаше невозможно. Западните економии го добиваат својот прв силен сигнал дека индустриското враќање е можно, доколку се води со одлучна и прагматична политика.