Бугарија планира забрана за мобилни телефони во училиштата и низа образовни реформи
Министерството за образование и наука на Бугарија (МОН) објави предлог за опсежни измени во Законот за предучилишно и училишно образование, кои се моментално на јавна расправа. Една од највпечатливите новини е забраната за користење мобилни телефони во училиштата, освен во строго определени образовни, здравствени или итни случаи.
Јазична поддршка за деца што не зборуваат бугарски
Предлог-измените вклучуваат мерки за интензивно изучување на бугарскиот јазик за ученици кои не го владеат, особено за оние кои се вратиле од странство. За нив ќе има индивидуални часови или подготовителни одделенија, а при потреба – можност да го повторат прво одделение.
Специјализирани училишта за млади таленти
Во Бугарија се планира трансформација на постојните математички и природно-научни гимназии во специјализирани училишта, кои ќе запишуваат ученици уште од четврто одделение. Учениците ќе добиваат продлабочена настава, а ќе можат да продолжат со образованието без дополнително аплицирање по седмо одделение.
Нов изборен предмет за вредности и доблести
МОН на Бугарија предлага нов задолжителен изборен предмет за воспитување во добри вредности – како искреност, емпатија, почит и храброст. Предметот ќе биде без оцени, а ќе се нудат неколку различни програми, вклучително и нерелигиозни опции.
Учебници по делови и дигитални верзии
Учебниците во бугарските училишта ќе бидат поделени на делови за да се намали тежината на ранците. Ќе се подготвуваат и дигитални изданија со интерактивна содржина, а ќе се поедностави и процесот на нивно одобрување.
Фокус на практични вештини и животна подготовка
Оценувањето на учениците во Бугарија ќе се насочи кон реални животни вештини, критичко размислување и емоционален развој, наместо меморирање на факти.
Годишна евалуација на наставниците
Се предлага воведување на редовна годишна оценка за наставниците и директорите, со цел мотивација, професионален раст и идентификување на потреба за поддршка.
Поддршка за наставници и нови улоги
Во бугарскиот образовен систем се предвидуваат нови улоги – базични наставници кои ќе ги менторираат идните колеги и методичари за предметна поддршка. Ќе се спроведува и редовна годишна квалификација преку дигитална системска платформа.
Интеграција и инклузија
Се предлагаат мерки за подобра инклузија на учениците со посебни образовни потреби, доделување на нови квалификации за стручњаци за рана грижа и децентрализирање на уписната политика за избегнување сегрегација.
Национален центар за кариерно насочување
Сите постоечки кариерни советници во Бугарија ќе бидат обединети во еден Национален центар за кариерно ориентирање, со цел да ја поддржат младината и наставниот кадар.
Овие реформи во Бугарија претставуваат сериозен обид за модернизација на образовниот систем и создавање подобра, поддржувачка и поквалитетна средина за учење.